Spookstad Bodie - Reisverslag uit Bodie, Verenigde Staten van bianca en leo Meijer - WaarBenJij.nu Spookstad Bodie - Reisverslag uit Bodie, Verenigde Staten van bianca en leo Meijer - WaarBenJij.nu

Spookstad Bodie

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg bianca en leo

26 September 2014 | Verenigde Staten, Bodie

Wederom vroeg opgestaan. We gaan op weg naar Bodie, een verlaten stad. Ooit was het een mijnwerkerkersstad. In de mijn werd goud gevonden en gedolven. Rond 1880 is deze stad ontstaan en op zijn hoogtepunt bevatte het 10 000 inwoners. Een aantal keren door brand verwoest en rond 1930 weer verlaten. In 1962 is het een historisch park geworden. Wij kwamen daar eerst langs een smalle geasfalteerde weg die overging in een , tja grindpad. Dat laatste stuk duurde 3 mijl. De hele RV schudde en piepte. In de omgeving .... niets. Dan werd langzaam de gebouwen van de mijn en de omliggende huizen zichtbaar. Lekker rondgestruind. Het was alsof een ieder zo alles had achtergelaten. De koffiekopjes stonden bij wijze van spreken nog op de tafel. Alleen de tand des tijds had ook goed huisgehouden. Vloeren zakte in elkaar, het behang viel overal naar beneden. Een hele stad inclusief kerk, school en saloon. Fascinerend om te zien . Het was er erg koud en vanavond werd de eerste sneeuw verwacht. Wat een overgang na Death Valley. In 1880 schreef een 13 jarig meisje in haar dagboek: " Goodbye God, I'm going to Bodie."
De winters moeten daar vreselijk geweest zijn.

Voordat we bij Bodie aankwamen hebben we ook het Mono Lake bekeken. Inmens groot maar toch maar een fractie van wat het geweest was. Allerlei eilanden zijn naar boven gekomen , die voorheen onder water lagen. De verdamping maar zeker ook het gebruik van water door de stad Los Angeles zijn hier de oorzaak van. Nu is het een beschermd gebied.

Na Bodie richting Yosemite national park. Via de Tioga pass naar binnen gereden en gelijk werden we verrast door veel groen, watervallen en meertjes. De temperatuur was ook beduidend minder.
Klein foutje in de planning, ik had vanaf 27/9 de campground crane flat besteld. En nu waren we daar al de 26e. De rit via de tioga pas was schitterend en duurde toch wat langer. We wilde ook deze beelden vastleggen. Yosemite is heel vriendelijk een beetje met de Alpen te vergelijken maar dan heel anders. Beekjes, watervallen en Franse riviertjes met veel rotsen en stenen. Toch nog even gevraagd of we terecht konden. Helaas het was vol. Het is dan ook vrijdag en het weekend is begonnen. Dan maar een commerciële camping opgezocht. Dat was de duurste camping tot nu toe. Vuurtje gemaakt en ons vlees lekker op de bbq gedaan. Morgen gaan we het park verder verkennen. We hebben morgen wel een plekkie op crane flat en we hadden wel gezien dat het er geweldig uitzag.